נקודה מהפרשה וישלח תשפ”ג
“וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיִּחַן אֶת פְּנֵי הָעִיר. וַיִּקֶן אֶת חֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר נָטָה שָׁם אָהֳלוֹ מִיַּד בְּנֵי חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׂיטָה”
חזרתו של יעקב לארץ ישראל והתיישבותו בשכם מעוררת שאלה גדולה מדוע ממהר יעקב להשתקע ולקנות חלקת אדמה בשכם?
הגמרא במסכת שבת לג עומדת על מעשיו של יעקב בשכם, לאחר שחוזר יעקב שלם בגופו בממונו ובתורתו הוא פועל בקרב אנשי שכם “ויחן את פני העיר אמר רב: מטבע תיקן להם, ושמואל אמר: שווקים תיקן להם, ורבי יוחנן אמר: מרחצאות תיקן להם.”
המהרל בחידושי אגדות על מסכת שבת עוסק במשמעות מעשיו של יעקב ומסביר שיעקב מסדר עניינים מוסריים בקרב אנשי שכם, הרב קוק בעין אי”ה עומד אף הוא על מעשיו של יעקב ועל החיבור המיוחד בין המוסר לחברה.
נראה לומר שיעקב מנסה אף הוא ללכת בדרך אבותיו הפועלים בקרב יושבי הארץ, להאיר את האור האלוקי במרחבי החיים. יעקב שעבר את כל השלבים הן בלימוד התורה במסירות נפש מופלאה 14 שנה יום ולילה, והן במוסר חברתי בעבודתו אצל לבן “מגיע שלם” ובכוחו לתקן תקנות אלו.
אך התכנון האלוקי שונה, “וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי…” החיבור לאנשי שכם מסתיים לא טוב ויעקב ממשיך הלאה בדרכו.
ודאי שפעולותיו של יעקב לא היו לשווא וכפי שמסביר הרב קוק בעין איה על כוונתו הנסתרת, וכפי שאנו יודעים שישנה משמעות גדולה לקניין הכספי של חלקת האדמה בשכם.
ולנו יש ללמוד שעל כל אדם לשאוף מלבד בניית קומתו הרוחנית גם להשפעה על סביבתו, לחיבור של שמיים וארץ בבחינת “סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה”.
יום שדה במרחביה בעקבות ההיסטוריה של א”י לכיתה ט’ 2
יישר כח למורים ניסים ושי על ההובלה!
יום ספורט למסלול הביוטכנולוגיה בהובלת המורה דוד מומברם, כל הכבוד!
מאירים את העיר
החנוכיה שבנו תלמידי אורט יהודה מפארת ומאירה את חזות בית הספר
לכבוד יום המיחזור הבינלאומי נערך פרוייקט איסוף סוללות למיחזור במסגרת תוכנית ״ניקיון כדרך חיים״ בהובלת כיתה י״ב2
את איסוף הסוללות החליטו המורים לעשות בדרך יצירתית וברוח המונדיאל.
כל נבחרת קיבלה מיכל והתלמידים באו בהמוניהם להצביע לנבחרת האהובה שלהם באמצעות סוללות.
כל הכבוד למורה שרה ולמורה ניסים חכם על ההובלה!